29 Augustus 2006

MotoGP Australië - Phillip Island

Dertien grand prix' verreden, nog vier te gaan; het seizoen nadert zijn einde maar kampioenen waren voorafgaand aan de wedstrijd nog niet bekend. Hoewel, het moet wel gek lopen wil in de 125cc de titel aan Alvaro Bautista zijn neus voorbij gaan. Als het in Australië niet zou gebeuren dan wel in één van de laatste drie races. Hij zou echter wel punten moeten blijven pakken want Mika Kallio lag op de loer en zou elke misstap met genoegen afstraffen.

Bij de kwartliters heeft de strijd om de titel zich toegespitst tot een tweestrijd tussen Andrea Dovizioso en Jorge 'lollipop' Lorenzo. Natuurlijk maken Alex de Angelis en Yuki Takahashi ook nog een theoretische kans, maar dan zullen de nummers één en twee toch grove misstappen moeten maken. Yuki Takahashi pakte in Sepang - ondanks hevige pijn in zijn van een breuk herstelde arm - nog wel een keurige vierde plaats maar hij mag niet in staat worden geacht nog een rol te spelen in het kampioenschap.

In de MotoGP gaat Nicky Hayden aan de leiding met 214 punten. Zijn teamgenoot Dani Pedrosa staat op de tweede plaats met 192, Valentino op de derde met 188, Loris Capirossi op de vierde met 171 en Marco Melandri op de vijfde met 168 punten. Met nog 100 punten te verdelen maken al deze vijf coureurs nog aanspraak op de felbegeerde titel in de 'koningsklasse'.

Nicky Hayden kende de laatste twee races wat tegenslag; een verkeerde band in Brno wierp hem terug naar een negende plaats en door een niet goed werkende koppeling in Sepang kwam hij daar niet verder dan een vierde, maar hij presteert het hele seizoen constant en is duidelijk in de race voor de titel.

Dani Pedrosa presteert boven verwachting en dat vindt de kleine Spanjaard zelf eigenlijk ook. Hij had niet verwacht, en niemand eigenlijk, dat hij in zijn eerste seizoen MotoGP zo ver van voren zou zitten. Helaas draagt zijn val op Sepang, waar hij een lelijke knie blessure opliep, niet bij aan zijn algehele fitheid (waarover voorafgaand aan het seizoen al de nodige scepsis bestond) en het is maar afwachten in welke mate deze blessure van invloed is op zijn races. In Sepang pakte hij, met veel pijn, een podiumplaats, lukt hem dat ook op Phillip Island?

Valentino Rossi keek voor de wedstrijd op Phillip Island tegen een achterstand aan van 'nog maar' 26 punten. Dat aantal is behoorlijk groter geweest, 53 op het 'dieptepunt', en naarmate het aantal punten waar hij tegenaan kijkt slinkt zal dat hem toch weer meer vertrouwen geven. De (jonge-)man is gewoon een groot coureur en kent het klappen van de zweep, maar heeft nog niet eerder in deze situatie gezeten. Hij is dit seizoen de jager en niet de gejaagde. Tegenover een paar dikke pechgevallen (loopvlak van de voorband stuk in China, defecte motor in Frankrijk, gevallen in de trainingen van de TT in Assen en koelproblemen in Amerika) zet hij wel vijf overwinningen, het meest van alle vijf de kanshebbers.

Zijn landgenoot en 'amici' Loris Capirossi had een sterke seizoensopener met zijn overwinning in Spanje. Pakte daarna nog een derde, zesde, achtste en twee tweede plaatsen alvorens te crashen op Catalunya. Capirossi startte wel in Assen maar pakte slechts één punt. Een negende, vijfde en achtste plaats waren daarna het hoogst haalbare omdat hij nog steeds hestellende was van die crash. Maar de overwinning in Brno en de tweede plaats op Sepang, na een hard maar eerlijk gevecht met Rossi, laten zien dat Loris Capirossi terug is aan het front. En terecht vraagt hij zich af waar hij gestaan zou hebben zonder die Catalunya-crash.

En Marco Melandri? Tsja, de nummer twee van vorig seizoen is ondanks twee overwinningen toch een stuk minder opvallend bezig. Hij heeft nog een theoretische kans op de titel maar zou hij er zelf in geloven?

Baangegevens:

Lengte: 4448 m.
Breedte: 13 m.
Pole positie: Links.
Langste rechte eind: 900 m.
Linker bochten: 7.
Rechter bochten: 5.


(bron: www.motorfreaks.nl)

« Terug naar het nieuwsoverzicht